MESS KRITIKA: Mala domovina, velika predstava
Piše: Emina KovačevićPosljednjeg dana 63. izdanja, direkcija festivala MESS poklonila je publici i Malog i “velikog” MESS-a predstavu Chotto Desh, jednog od najvećih savremenih koreografa u svijetu, Akrama Khana. Ova predstava, naslovljena Chotto Desh – što znači mala domovina, zapravo je adaptacija ranije i Laurence Olivier nagradom nagrađene predstave Akrama Khana naslovljene Desh – domovina, pod rediteljskom palicom istaknute britanske rediteljice Sue Buckmaster, sa namjerom da se predstava prilagodi mlađoj publici.Predstava...
MESS KRITIKA: Kad dernek utihne
Piše: Mirza SkenderagićPretposljednji dan 63. Festivala MESS, okončan je izvedbom predstave „Noć s Aleksom“ Hrvatskog narodnog kazališta u Mostaru, autora Marka Tomaša, a u režiji Ivice Buljana, kao svojevrsnom živom teatarskom svirkom u kojoj metaforičko opijanje ne donosi zaborav ili sreću, već u sadašnjost doziva prošlost, a sa kojom opet neće stići ništa lijepo, već samo strah i prokletstvo. U ovoj predstavi intimne poetičnosti i apsurdne tragičnosti, rasutoj kao „san o životu“ ili „san o snu“, najmanje vrijednog se sazna o...
MESS KRITIKA: UMJETNOST VRIJEDNA UMJETNOSTI: Šetnja kroz Ofelijin vrt
Piše: Emina KovačevićT4. Ofelijin vrt je savremeni dramski tekst talijanskog pozorišnog reditelja i dramatičara Pietra Floridija, koji tematizira Aktion T4, program kroz koji je nacistička vlast ubijala “iz milosti” “genetski nepodobne”, koji su imali tzv. “živote koji nisu vrijedni života”. Užas i tamu historijskog i tematskog okvira, kao i konteksta u kojem se dramska radnja odvija, Floridi je iskoristio kao polazišnu tačku iz koje se razvija odnos dvije žene – Ofelije i Gertrude, kojima su simbolično data šekspirijanska imena....
MESS KRITIKA: Ples bestijalnih
Piše: Lamija MilišićRiječ „wakatt“ na mossi jeziku znači „naše vrijeme“, a s njegovim zvjerinjim licem smo se imali priliku suočiti u istoimenoj predstavi belgijskog Faso Danse teatra Burkine Faso i koreografa Sergea Aiméa Coulibalyja sedme noći 63. festivala MESS. „Wakatt“ nas dočekuje scenom punom sjenovitih ljudskih figura na granici neživog i kontrastnim jarkim polukrugom što sija iz dubine scene i tako budi ove žive mrtvace. Oni koračaju kroz debeli sloj crne tvari rasute po sceni, tvari koja podsjeća na crni snijeg ili pepeo....
MESS KRITIKA: Bijesna tišina našeg vremena
Piše: Lamija MilišićPuna krika i bijesa koji ne znače ništa, scena Pozorišta mladih u Sarajevu je šeste noći 63. festivala MESS publiku dočekala predstavom „Pod oba sunca“ Kraljevskog pozorišta „Zetski dom“, u režiji Borisa Liješevića. Ova adaptacija Stele Mišković istoimenog romana Ognjena Spahića pozorišnim je jezikom (trans)generacijsku traumu doživjela u intenzitetu koji je djelomično zarobio u izvorni žanr Spahićeve pripovijesti, ali ipak podarila upečatljiv prikaz duha našeg vremena.Bitna odlika generacijske proze, kojoj...
MESS KRITIKA: Nepodnošljiva lakoća podaništva
Piše: Lamija MilišićDa u teškim vremenima muze ipak neće zašutjeti podsjećaju nas Totovi Örkényja Istvána, mađarskog književnika koji je ovom novelom i dramom apsurda iz 1967. godine opisao „sizifovsku sudbinu mađarske vojske“ u Drugom svjetskom ratu. Postavljena na scenu Sarajevskog ratnog teatra u martu ove godine i uvrštena u selekciju 63. festivala MESS, predstava „Totovi“ u režiji Andrása Urbána pokazuje potencijal Istvánovog inicijalnog konteksta, donoseći publici svirepu komičnost ljudske poslušnosti.Sva bol idile je u...
MESS KRITIKA: Nagađanje i dosada
Piše: Emina KovačevićDok se “opravdanje” za Koršunovasovo čitanje Šekspirovog Otela, koje je publika imala priliku pogledati treće noći 63. MESS-a, moglo pronaći u magičnim vizualima i koloritu glumačke igre, teško je pronaći pozitivne aspekte ove inscenacije Čehovljevog “Ivanova”. Na papiru, u afiši, predstava djeluje kao garantovani uspjeh – Mađeli je jedan od najvećih pozorišnih reditelja u regiji, Željka Udovčić-Pleština je jedna od najboljih dramaturginja, ansambl Narodnog pozorišta u Sarajevu čine odlični glumci, a Čehov je...
MESS KRITIKA: Pjesma ljudi i djece
Piše: Mirza Skenderagić„Ako imate nešto da kažete, jednostavno recite! Ko pjeva?“, rekli bi mrzitelji opere i ne baš pretjerano osjećajni ljudi. Bez uvrede. Ali šta ako postoje misli koje je nemoguće reći naglas, ne samo uputiti drugome, nego uopšte izustiti zbog težine njihove istine. Šta ako se radi o djeci. Pokvarenoj, uplakanoj, drhtavoj, skakutavoj, omamljenoj... strašnoj djeci. Kako izgovoriti istinu o strašnoj djeci. I kako da to urade slabi ljudi. Da u teatru nekad ne postoje riječi izvan pjesme, dokazuje predstava „Deca“...
MESS KRITIKA: Strah teatra od fašizma
Piše: Mirza SkenderagićUoči sredine 63. MESS-a svoju novu sarajevsku izvedbu koja uključuje čitavo gledalište Sarajevskog ratnog teatra, za razliku od improvizovanog kamernog u Narodnom pozorištu, dočekala je zasigurno najpolitičkija predstava ovogodišnjeg izdanja Festivala, intrigantnog naslova „Projekt Handke ili pravda za Peterove budalaštine”, pozorišne grupe Quendra Multimedia iz Prištine, producirana u suradnji s talijanskim Mittelfestom & Teatro della Pergola, njemačkim Theater Dortmund te Narodnim pozorištem Sarajevo i...
MESS KRITIKA: OTELO I POZORIŠTE PO KORŠUNOVASU
Piše: Emina Kovačević Postaviti Šekspira uvijek je izazov, kako rediteljski, tako i glumački. Zadatosti renesansne tragedije, u dobroj mjeri uvjetovane su bile društvenim kontekstom u kojem je pisac stvarao. Šekspir je, prije svega, bio vrsni dramaturg koji je dobro razumio svoju publiku, i koji je svoje predstave pisao sa dominirajućim senzibilitetima, ali i trenutnim društvenim i političkim tekovinama, na umu. Inspiraciju je crpio iz raznovrsne literature koja mu je bila dostupna, i poznato je da je historijske podatke do kojih je...